Pilates
Bij de groepslessen Pilates train je in een kleine groep van max. 8 personen. Movonne vind persoonlijke aandacht erg belangrijk om de oefeningen op een juiste manier aan te leren en uit te voeren. Tijdens de les wordt er gebruik gemaakt van verschillende materialen zoals; kleine Pilatesballen, grote Pilatesballen, dynabands,  balanstollen en wiebelkussens. Trek soepele kleding aan waarin je makkelijk kan bewegen. Trek een vestje/trui aan wat je makkelijk aan/uit kunt trekken. Tijdens de ontspanning is het fijn om jezelf wat warmer aan te kleden. De les wordt gegeven op blote voeten, in de winter is het fijn om anti-slip sokken aan te hebben. Neem zelf een handdoek en een flesje water mee naar de les, matjes zijn aanwezig.

Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode voor het hele lichaam ontwikkeld door Joseph Pilates. Deze methode zorgt voor een sterk en soepel lichaam, wat bereikt wordt door alle oefeningen met precisie uit te voeren. Door middel van een juiste ademhaling, juiste balans en techniek worden lichaam en geest in harmonie gebracht. De pilates oefeningen kunnen op apparaten (speciaal ontwikkelde apparaten door Pilates) en op matjes worden beoefend. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. Pilates is, zoals de grondlegger het noemde: “de kunst van de spierbeheersing”.

Naamloos-1 kopiëren 3

Joseph Pilates
De grondlegger van de methode, Joseph Pilates, werd in 1896 geboren in Duitsland. Voor de eerste wereldoorlog was hij werkzaam in Engeland als sportleraar en bokstrainer van het Britse politiekorps. Toen de oorlog uitbrak kwam hij net als alle andere allochtonen in een kamp terecht. Daar begon bij met oefeningen voor zijn mede kampgenoten. Naast diverse grondoefeningen deed hij ook oefeningen met behulp van veren van de bedden. Niet alleen de gezonde mensen maar ook de mensen die ziek waren trainden op basis van zijn zelf ontwikkelde methode. De artsen merkten dat de zieken sneller herstelden door de oefeningen. Na de oorlog ging hij terug naar Duitsland, maar besloot al snel om naar de Verenigde Staten te emigreren. Samen met zijn vrouw begon hij in 1926 in New York zijn eigen sportstudio waar hij zijn trainingsmethode doceerde en verder ontwikkelde. De methode werd al snel ontdekt door professionele dansers. Vooral de combinatie lenigheid, stabiliteit en spierbeheersing sprak hen aan. Martha Graham, grondlegger van de moderne dans, was een van zijn trouwe aanhangers. In de methode zijn de invloeden vanuit de dans duidelijk herkenbaar. In de laatste decennia is de methode gecombineerd met Yogatechnieken. Vooral het gebruik van de ademhaling is daar een goed voorbeeld van.
Powerhouse/ krachtcentrum: Joseph Pilates noemde het bekkengebied het powerhouse oftewel het krachtcentrum. Dit zijn de buikspieren, de spieren van de onderrug, heup- en bilspieren, spieren van de bekkenbodem en alle spieren die zich onder de taille bevinden en over het bekken lopen. Je werkt bij alle oefeningen vanuit dit gebied. Dit is je kern, het centrale punt waar de kracht van je lichaam samen komt.

_MG_0840 kopiëren kopiëren (Conflict met Unicode-codering)

De 5 basisprincipes van Pilates zijn:

1. Concentratie
Alle bewegingen die je uitvoert moeten ‘geconcentreerd’ plaats vinden. Dat wil zeggen met je volledige aandacht zijn bij elk spiertje dat je aanspant. Je gaat steeds in gedachte naar die spier of spieren. Je probeert duidelijk te voelen waar de spieren zitten en hoe deze aanspannen. De concentratie verbetert de kwaliteit en nauwkeurigheid van de uitvoering. Hierdoor zal de training intensiever en effectiever worden. Dit geeft ook een positieve ‘mentale tuning’. Doordat je met je volledige aandacht bij de oefening bent, vergeet je alle andere dingen.

2. Beheersing
Alle bewegingen moeten beheerst uitgevoerd worden. Dus geen slordige, slappe bewegingen. De nauwkeurigheid van de beweging is sterk bepalend voor het effect. Je moet de juiste spieren in de juiste combinatie aanspannen. Een slordig uitgevoerde beweging is blessure gevoeliger dan een beheerst uitgevoerde beweging.

3. Centrum
De stabiliteit en stevigheid van je lijf wordt niet op de eerste plaats bepaald door de kracht van je armen en benen, maar van je centrum. Je centrum of ‘core’ is het gebied rond je onderrug en onderbuik. Het spier korset van je powerhouse wordt gevormd door de spieren van je onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voordat je bewegingen van je armen of benen uitvoert, moet je altijd eerst je centrum stabiliseren en een powerhouse creëren.

4. Nauwkeurigheid
Elke beweging bij Pilates heeft een bepaald doel: bepaalde spierketens activeren in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid spanning. Elke beweging heeft een duidelijk beginpunt en eindpunt. De bewegingen moeten nauwkeurig uitgevoerd worden om het doel te bereiken. Probeer de bewegingen dan ook duidelijk af te remmen en vast te houden in de eindstand.

5. Ademhaling
Adem is een teken van leven. Zonder een optimale ademhaling kun je moeilijk functioneren. Om de training vol te kunnen houden heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen zijn geneigd hun ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom zijn ademhalingsinstructies een belangrijk onderdeel van de Pilates oefeningen.